کیک اسفنجی 6 تخم مرغی

همیشه دنبال یه دستور عالی برای کیک اسفنجی بودم که بافت عالی و پف یکدستی داشته باشه. تا اینکه این دستور رو پیدا کردم. اگه همه نکاتش رعایت شه نتیجه عالی و فوق العادس. این هم کیک من با همین دستور به مناسبت روز مرد، تقدیم به همسر مهربونم

 

مواد لازم:

آب جوش نصف پیمانه

وانیل یک چهارم ق چ

بکینگ پ.در 1 ق چ

نمک یک چهارم ق چ

تخم مرغ 6 عدد

پودر قند 2 پیمانه

آرد 2 پیمانه

طرز تهیه:

ابتدا فر را با دمای 180 درجه روشن کنید تا موقع پخت کیک شما کاملا داغ شده باشد ئ البته بهتر است ظرف کوچکی آب هم داخل فر قرار دهید.

نکته: من آب داخل فر نذاشتم.

آرد و نمک و بکینگ پودر را باهم مخلوط کرده و 4 بار الک کنید تا هوا بخورند و سبک شوند.

تخم مرغ ها را چند ساعت در یخچال قرادهید تا خنک شوند. سپس سفیده و زرده آنها را جدا کنید. سفیده ها را با همزن برقی و ترجیحا دور متوسط خوب میزنیم تا سفت و سفید شوند. سپس نصف پودر قند را به آن اضافه میکنیم و باز هم آن را میزنیم تا کاملا فرم بگیرد و با وارونه کردن ظرف، از آن نریزد. سپس آن را داخل یخچال قرار می دهیم.

در ظرفی جداگانه زرده ها و وانیل و بقیه پودر قند را باهم مخلوط کرده و کمی با همزن میزنیم. آب را که کاملا جوش است به آن اضافه می کنیم و خیلی سریع میزنیم که زرده سفت نشود.

نکته: همزن باید روی دور تند باشد.

به سرعت پس از اضافه کردن آب مواد را بزنید تا کشدار شوند و از حالت روان بودن خارج شود.

نکته: این مرحله کمی طول میکشد.

حالا سفیده ها را از یخچال خارج کرده و مواد را به آرامی از کنار به آن اضافه کرده و با لیسک یا کفگیر چوبی به صورت دورانی مخلوط میکنیم تا پف مواد نخوابد. بعد مخلوط آرد را کم کم و با دقت روی مواد الک میکنیم و محلوط میکنیم تا یکدست شوند.

نکته: مواد را باید روی هم تا کرد. نه اینکه مثل آش هم زد! آرام و دوارنی باید مواد فولد شوند.

سپس قالب را با روغن جامد چرب کرده و حسابی آرد پاشی میکنیم و اضافه آرد را میتکانیم.مواد را باید به گونه ای داخل قالب ریخت که نصف قالب خالی بماند.

نکته: دیواره های قالب رو نباید مطلقا بیشتر از یکسانت چرب کرد. چون مانع از پف خوب کیک میشود.

حالا قالب را داخل فر که از قبل با دمای 180 درجه گرم شده است به مدت 50 دقیقه قرار می دهیم. سپس با خلال دندان چک میکنیم. وقتی پخت از فر خارج کرده و اجازه میدهیم تا کاملا خنک شود و سپس از قالب خارج میکنیم. 

و در ظرف سر بسته داخل یخچال میگذاریم تا آماده برای خامه کشی شود.

تو این عکس هم دیده میشه که پف کیک چقد یک دست و مناسبه.


نکته: اگر بخواهید این کیک را کاکائویی درست کنید،پودر کاکائو را به زرده اضافه کنیدو با آرد مخلوط نکنید.

نوش جان! 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.